Úvod    Parametry    Fotky    Dokumentace    Články    Odkazy   

Dacia 1300

Výrobce: Uzina de autoturisme Pitesti, Rumunská socialistická republika
Rok výroby: 1979


Rozměry
Délka vozidla: 4340 mm
Šířka vozidla: 1636 mm
Výška nezatíženého vozidla: 1434 mm
Minimální světlá výška při celkové hmotnosti: 115 mm
Rozvor náprav: 2441 mm
Rozchod kol přední nápravy: 1312 mm
Rozchod kol zadní nápravy: 1312 mm
Přední převis: 859 mm
Zadní převis: 1040 mm


Hmotnosti
Pohotovostní hmotnost: 910 kg
Užitečná hmotnost: 410 kg
Celková hmotnost: 1320 kg
Rozložení celkové hmostnosti na přední nápravu: 610 kg (46,2 %)
Rozložení celkové hmostnosti na zadní nápravu: 610 kg (46,2 %)


Motor
Typ motoru: 810-99
Druh motoru: čtyřtaktní, benzínový s karburátorem, chlazený kapalinou
Počet a uspořádání válců: 4 válce v řadě
Průměr válce: 73 mm
Zdvih pístu: 77 mm
Zdvihový objem motoru: 1289 ccm
Kompresní poměr: 8,5:1
Výkon podle normy DIN: 39,7 kW
Kroutící moment podle normy DIN při 3000 ot/min: 92,2 Nm
Rozvod: OHV
Ovládání ventilů: Vačkovým hřídelem, zdvihátky, rozvodovými tyčkami a vahadly
Časování rozvodu - sací ventil otvírá: 20° před HÚ
Časování rozvodu - sací ventil zavírá: 60° po DÚ
Časování rozvodu - výfukový ventil otvírá: 60° před DÚ
Časování rozvodu - výfukový ventil zavírá: 20° po HÚ
Vůle sacích ventilů za studena: 0,12 mm
Vůle výfukových ventilů za studena: 0,20 mm
Vůle sacích ventilů za tepla: 0,18 mm
Vůle výfukových ventilů za tepla: 0,25 mm
Zdvih ventilů: 7,43 mm


Palivová soustava
Nádrž paliva: vylisovaná z ocelového plechu, umístěná vzadu pod zavazadlovým prostorem
Objem nádrže paliva: 50 l
Palivové čerpadlo: membránové s mechanickým pohonem, umístěné na levé straně bloku motoru
karburátor: Carfil 32 IRM, spádový, jednokomorový
Druh paliva: benzín automobilový olovnatý s oktanovým číslem 92


Chladící soustava
Typ: uzavřená, naplněná nemrznoucí kapalinou, spojená s vyrovnávací nádržkou kapaliny, s nuceným obehem kapaliny
Chladič: trubkový, lamelový
Čerpadlo: Mechanicky poháněné, neopravitelné
Termostat: Umístěný v přívodním hdrle čerpadla kapaliny, začátek otevírání při 89 °C
Ventilátor: šestilopatkový, axiální, upevněný na hřídeli odstředivého čerpadla chladící kapaliny
Kontrolní světlo nadměrné teploty se rozsvítí při: 115 +- 5°C
Vyrovnávací nádržka: Skleněná, průhledná s přetlakovým a podtlakovým ventilem
Ventil nádržky se otvírá při přetlaku: 0,063 MPa +- 10%
Ventil nádržky se otvírá při podtlaku: 0,005 MPa + 0,005 MPa
Pohon chladící kapaliny: klínovým řemenem, rozměr A2x1137, 10x1137


Mazací soustava
Typ: kombinovaný, tlakový, oběžný s rozstřikem
Olejové čerpadlo: zubové s redukčním ventilem
Tlak mazacího oleje při otáčkám motoru 750 ot/min: 0,07 MPa
Tlak mazacího oleje při otáčkám motoru 4000 ot/min: 0,35 až 0,4 MPa
Tlak, při kterém začíná spínač kontroly mazání pracovat: 0,035 +- 0,008 MPa
Čistič oleje: plnoprůtokový s vložkou


Elektrické příslušenství
Zapalování: akumulátorové, 12V
Zapojení na hmotu: mínus pól
Zdroj elektrického proudu: alternátor 45PT2
Výkon alternátoru: 500W
Regulační relé: UEPS 1410
Zapalovací cívka: UEPS 3130
Rozdělovač s přerušovačem: pravotočivý s odstředivým a podtlakovým regulátorem předstihu zapalování UEPS 3230
Základní úhel předstihu zapalování: 0° + 1° před HÚ
Maximální hodnota předstihu zapalování regulovaná odstředivým regulátorem: 19° +- 1°
Vůle mezi kontakty přerušovače: 0,4 až 0,5 mm
Zapalovací svíčky: PAL 14-8Y, závit M14x1,25
Vzdálednost elektrod: 0,6 mm
Spouštěč: UEPS 2140 s elektromagnetickým zasouváním pastorku
Výkon spouštěče: 0,995 kW


Převodový mechanismus
Spojka: jednokotoučová lamelová s membránovou přítlačnou pružinou
Vnější průměr spojkového obložení: 170 mm
Volný chod pedálu spojky: 2,5 až 3,5 mm
Ovládání spojky: mechanické
Převodovka: mechanická se šikmými zuby ve stálém záběru
Počet převodovým stupňů: 4 pro jízdu vpřed a 1 pro jízdu vzad
Synchronizace: na všech stupních pro jízdu dopředu
Převodový poměr I. převodový stupeň: 3,61 (13:47)
Převodový poměr II. převodový stupeň: 2,26 (19:43)
Převodový poměr III. převodový stupeň: 1,48 (25:37)
Převodový poměr IV. převodový stupeň: 1,03 (31:32)
Převodový poměr zpětného chodu: 3,07 (13:40)
Rozdovodka: soukolí stálého převodu je kuželové s hypoidním ozubením se stálým převodem 3,77
Diferenciál: kuželový se dvěma satelity


Přední náprava
Zasvěšení kol: nezávislé na dvou ramenách.
Pružení: vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči
Rozbíhavost kol: 0 až 3 mm
Odklon kola: 1°30' +- 30'
Záklon výkyvného čepu: 4° +-30'
Příklon výkyvného čepu: 8° +-30'


Zadní náprava
Provedení: tuhá, vyrobená z lisovaného plechu s jedním horním trojúhelníkovým ramenem a dvvěma podélnými závěsnými rameny.
Pružení: vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči
Sbíhavost kol: 0 až 1,5 mm
Odklon kola: 0° až 0°30'


Kola
Rozměr ráfků: 4,5 B13
Rozměr pneumatik: 155SR13


Řízení
Druh: hřebenové s lomeným bezpečnostním hřídelem volantu
Převodový poměr: 1:20
Počet otáček volantu mezi rejdy: 3,75


Brzdová soustava
Provedení: Dvouokruhová bez posilovače s omezovačem brzdového tlaku podle zatížení zadní nápravy, vpředu kotoučová, vzadu bubnová
Průměr předních kotoučů: 228 mm
Tloušťka brzdového kotouče nového/min.: 10 mm/9 mm
Průměr předního brzdového válečku: 48 mm
Průměr brzdového bubnu nového/max.: 180,25 mm/181,25 mm
Průměr zadních brzdovách válečků: 22 mm
Ruční brzda: Mechanická na zadní kola


Karosérie
Druh: samonosná, ocelová
Typ: sedan
Počet sedadel: 5


Jízdní vlastnosti
Maximální rychlost: 145 km/h
Zrychlení z 0 km/h na 80 km/h při 50% zatížení: 12,2 s
Maximální stoupavost při celkové hmotnosti na 1. převodový stupeň: 28%
Maximální stoupavost při celkové hmotnosti na 2. převodový stupeň: 21%
Maximální stoupavost při celkové hmotnosti na 3. převodový stupeň: 14%
Maximální stoupavost při celkové hmotnosti na 4. převodový stupeň: 7%
Základní spotřeba paliva podle ČSN 30 0510 (při 50% zatížení a 2/3 max. rychlosti): 9,5 l / 100 km
Vnější průměr zatáčení: 9,95 m


© Ing. Luboš Balcar, 2022